Med Warcraft: The Beginning, har ännu ett datorspel filmatiserats med blandat resultat. Samtidigt som kritikerna överlag har varit hårda mot filmen som är regisserad av Duncan Jones, sonen till David Bowie, har flera fans till serien varit desto nöjdare.
Spelserien är ett av de mest berömda, med miljontals aktiva spelare världen över. Förvisso har nyare alternativ som Fortnite, eller för den delen svenskproducerade Minecraft, blivit desto större, men faktum är att Warcraft fortsätter att ha en hängiven följarskara. Förmodligen lär den även utökas rejält senare år, när den efterlängtade expansionen World of Warcraft: Dragonflight lanseras.
Warcraft-filmen bäddade för en uppföljare
Trots att det nu är sex år sedan Warcraft: The Beginning hade premiär, har vi ännu inte fått se en uppföljare. Vi vet sedan tidigare att tre ytterligare filmer har varit planerade, något som givetvis undertiteln ”The Beginning” också understryker. Så hur kommer det sig att filmbolagen ännu inte har kommit till skott?
Vi vet sedan tidigare att det knappast beror på det svala kritikermottagandet – många filmer som har sågats har ynglat av sig under åren. Vi vet också att filmen drog in mer pengar än vad någon tidigare speladaption har gjort – något som däremot brukar vara ett kvitto på en fortsättning.
Flera teorier i cirkulation
Att svara på varför filmen ännu inte har blivit av, är som ni märker, inte helt enkelt. Men det finns flera teorier, som är väl värda att ta hänsyn till. Bland annat verkar Duncan Jones ha varit besviken på filmens mottagande, något som har gjort att han inte är lika sugen på att berätta historien.
En annan teori är att filmproduktionen skjutits upp flera gånger på grund av pandemin. Enligt IMDb har filmen också mycket riktigt ryktats vara på gång på nytt så sen som 2020.
En ytterligare teori är att spelserien, trots att den är fortsatt populär, har tappat spelare. Något som gör att filmbolagen inte vågar satsa den stora budget som krävs för den här typen av film. Den första kostade trots allt 160 miljoner dollar att producera.
Om den tredje teorin stämmer, borde sannolikheten för Warcraft 2 att öka i och med att den efterlängtade expansionen Dragonglight väl släpps. Då kommer många hitta tillbaka till spelet samtidigt som nya spelare får upp ögonen för det.
Med det sagt, håller vi dig uppdaterad så fort vi vet mera.
Bli först med att kommentera