Recension Snabba Cash 2021

Recension: Snabba Cash (2021)

Snabba Cash (2021)
Foto: Netflix.

Snabba Cash (2021) som skrivits av Oskar Söderlund och regisserats av Jesper Ganslandt tar oss tillbaka till det kriminella universum där karaktärer lever dubbelliv. I det här fallet följer vi en ensamstående mamma och stigande entreprenör. Hon kämpar för att få igång sitt teknikföretag och förverkliga drömmen, som tar henne bort från att servera falafeltallrikar om dagarna. 

Desperat att lyckas, vänder hon sig till sin kriminella bror för att få det investeringsbidrag som behövs för att kickstarta bolaget. Detta leder henne in i världen hon svor att aldrig öppna dörren till, och snart blir hon än mer förankrad i den. Detta när hon börjar träffa en man som visar sig vara yrkesmördare. 

Även om det är bra filmer med Joel Kinnaman och Matias Varela var jag en av de stora skeptikerna till en Snabba Cash-serie. Det kändes som att man redan vänt ut och in på berättelsen flera gånger om. Det hade man också. Därför kom det som en välkommen överraskning att nya Snabba Cash är sitt eget verk. Utöver titeln och vissa teman för den inte tankarna till filmserien. 

Skådespeleriet lysande rakt genom

Snabba Cash (2021)
Foto: Netflix.

Det första som ger Snabba Cash (2021) sin egen profil är det visuella arbetet. Man jobbar med ständigt snygga bildkompositioner och spännande åkningar. Man använder också märkbart lyxig budget att jobba med. Det syns inte minst i de sekvenser som utspelar sig i de glassiga delarna av företagsvärlden. Där får vi se Olle Sarri och Evin Ahmad glida runt i lyxiga åk, som om de vore stjärnor från klassiska bilfilmer som Steve McQueen i Bullitt eller Sean Connery i Goldfinger. 

Det imponerande kameraarbetet tillsammans med en färgkod för tankarna till de mörka universum som byggts upp av David Fincher genom åren. Det är samtidigt inte stulet rakt av och låter Ganslandt lysa med arbetet han lagt ner. 

Annat som lyser med serien är skådespeleriet som överlag är helt lysande, från topp till botten. Bäst är så klart Alexander Abdallah i rollen som den själstömda torpeden Salim. Hans sätt att hasa sig fram genom scenerna ger honom en egen stil.  Det gör innerligt ont när han väl förälskar sig och “väckts till liv”. Ont eftersom vi vet att han, efter alla brott han genomfört, inte är ämnad att sluta upp lycklig. 

Det finns mycket att älska med Snabba Cash (2021), som håller en engagerad från start till slut. Kanske är detta den bästa svenska serien sedan KalifatSVT Play.

Betyg: 5/5

Frank Stenhammar

The Babadook.

Recension: The Badabook

The Babadook är skriven och regisserad av Jennifer Kent. Visst, till viss del har jag förståelse för hypen. Skådespelet är skarpt och karaktärerna agerar […]

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *