
Att konkurrensen är stenhård på streamingmarknaden är något som undgått ytterst få. Antalet seriösa tjänster tycks ständigt bli fler och det blir allt svårare för dem att särskilja sig från varandra. Utbudet filmer och serier de kan erbjuda är givetvis den viktigaste aspekten för att sticka ut, men även hur väl deras plattformar fungerar kan vara en avgörande faktor. Här tittar vi på några utmaningar som samtliga jättar måste förhålla sig till, i sin kamp att göra sina tjänster så användarvänliga som möjligt.
Registrering, inloggning och användarprofiler
En av de svåraste utmaningarna som streamingjättarna ställs inför är hur de ska hantera konsumenternas streamingkonton. Den teknologiska utvecklingen har pekat i en tydlig riktning när det kommer till den här punkten de senaste åren – och det är att det ska gå så snabbt och smidigt som bara möjligt. Detta har lett till att vi på exempelvis spelmarknaden sett sådant som registreringsfria casinon dyka upp och bli del av branschstandarden.
Den kommersiella spelmarknaden är än mer konkurrensutsatt än streamingmarknaden, och att göra det så enkelt som möjligt för användaren är någonting som branschen verkligen förstått vikten av. När det kommer till just den här biten skulle många digitala verksamhetsområden, som området för streaming av filmer och serier, kunna lära sig av spelbolagen på den kommersiella spelmarknaden online.
Medan vi på spelmarknaden och en rad andra områden online kan logga in och registrera oss för både det ena och det andra på bara några sekunder med hjälpmedel som BankID, är det fortfarande något som streamingmarknaden kämpar med. Registreringsprocessen kan vara omständlig och det kan vara frustrerande att logga in på olika enheter och dylikt. En förklarlig anledning till detta är att streamingtjänster har en hel del andra utmaningar att förhålla sig till, som exempelvis delade konton med flertalet användarprofiler på ett och samma konto.
En förenklad inloggnings- och registreringsprocess med till exempel BankID skulle kunna begränsa åtkomsten till kontot för flera personer som delar på det. Att minska antalet delade konton är visserligen någonting som många streamingtjänster eftersträvar, men det kan samtidigt bli ett problem för hushåll med flertalet personer.
På den svenska marknaden erbjuder flera tv-leverantörer inloggning på deras webb- och apptjänster med just BankID, men ofta kommer detta på bekostnad av andra former av användarvänlighet, som begränsad kontotillgänglighet.
Hur de ska förhålla sig till smidigheten vid registrering och inloggning samt gemensamma användare på konton är med andra ord en balansfråga och svår nöt att knäcka för de stora streamingjättarna.
Navigation i ett hav av streamingmöjligheter
Den avgörande faktorn när vi väljer streamingtjänst är givetvis innehållet, men i takt med att konkurrensen hårdnat och de olika aktörerna spottat ur sig allt fler titlar, med en allt bredare målgrupp, har det också blivit svårare att sålla agnarna från vetet. I det hav av alternativ som finns på de olika tjänsterna har det blivit en utmaning att hitta det man faktiskt vill se.
Att behöva scrolla i oändlighet när man ska hitta något att titta på är en form av frustration som de flesta kan känna igen i dag. De olika streamingtjänsterna har alla sina algoritmer som lyfter fram förslag åt oss, och de kämpar ständigt med nya sökfunktioner och kategoriindelningar. Problemet kvarstår dock alltjämt och det kommer knappast bli en mindre utmaning för dem i takt med att deras utbud fortsätter att växa.
I samtidens stora streamingkrig finns det många utmaningar för de ledande aktörerna, men medan diskussionen om de bästa titlarna är ständig är det viktigt att inte glömma bort användarupplevelsen. I många fall kan det vara streamingtjänsten som är enklast att använda som drar det längsta strået.
Bli först med att kommentera